• ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • OFF THE RECORD
  • THE GAME CHANGER
iPaper
NEWSLETTER
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • OFF THE RECORD
  • THE GAME CHANGER
iPaper
NEWSLETTER
No Result
View All Result
iPaper
No Result
View All Result

Τάσεις, επιτάσεις, διατάσεις και διαστάσεις του θεατρικού χειμώνα που εκπνέει ή μετανεωτερικότητας το ανάγνωσμα

06/04/2025
σε ΕΛΛΑΔΑ
Τάσεις, επιτάσεις, διατάσεις και διαστάσεις του θεατρικού χειμώνα που εκπνέει ή μετανεωτερικότητας το ανάγνωσμα
Share on FacebookShare on Twitter


Δημοσιεύτηκε στην έντυπη εφημερίδα Today Press

του Κωνσταντίνου Μπούρα

Σε μια πρώτη αποτίμηση της εκπνέουσας θεατρικής περιόδου 2024 μπορούμε να προβούμε στην εξαγωγή κάποιων συμπερασμάτων που αφορούν τις κυρίαρχες τάσεις στην νεοελληνική παραστασιογραφία (που δεν ταυτίζεται με την πρωτότυπη δραματική παραγωγή αλλά ισούται κατά το μάλλον ή ήττον με την τρέχουσα μεταφρασιογραφία).

Κυριαρχούν οι δραματοποιήσεις λογοτεχνικών έργων, νεοελληνικών αλλά και μεταφρασμένων (με κυρίαρχους τους καταξιωμένους δημοφιλείς διεθνείς πεζογράφους).

Ακολουθεί η κατά κόρον ερμηνευτική εξάντληση των χιλιοπαιγμένων «κλασικών» έργων.

Με σημαντική διαφορά έρχονται μεταμοντέρνες χοροθεατρικές ή και εικαστικές εκδοχές «σωματικού-παντομιμικού» θεάτρου. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται και θεατρικές installation, performance, video art και κάθε είδος παραστατικών τεχνών.

Τώρα η περίφημη «αποδόμηση» τείνει μάλλον προς άτακτην υποχώρησιν, αφού η γραμμική θεατρική αφήγηση (ειδικά η μονολογική) ξεκουράζει τον κατακλυσμένο από παντοειδή σήματα διαφόρων κωδίκων θεατή, που αναζητεί στις σκηνικές πραγματώσεις συλλογικών φαντασιώσεων παραμυθία τής ανήσυχης αγωνιούσας ψυχής του σε μεταβατικούς καιρούς χαλεπούς, αυξημένης εντροπίας και μεγιστοποιημένης ανασφάλειας.

Το θέατρο (μέσα από τα κατάλοιπα τής υλιστικής κι άθεης πλέον τελετουργίας – παραδοσιακής ή νεότευκτης) λειτουργεί και δραματοθεραπευτικά και χαλαρωτικά και αγχολυτικά. Παυσίπονος και παυσίλυπος πολιτισμός ανάλογα πολιτιστικά προϊόντα παράγει.

Έτσι, οι πάσης φύσεως μονόλογοι («εκ του φυσικού» συνήθως – με αυτοβιογραφικά στοιχεία – ή τελείως επινοημένοι) οδηγούν σε μία πεποιημένη μετάπλαση τής πραγματικότητας που εμπεριέχει εν δυνάμει την κυρίαρχη κοσμοαντίληψη των επομένων γενεών.

«Έργο εν εξελίξει» είναι πλέον οι περισσότερες σκηνοθετικές-ερμηνευτικές απόπειρες, ανοικτές δομές, ευεπίφορες στην υποτυπώδη, ουσιαστική ή καθοριστική διάδραση ερμηνευτών και συνδημιουργικών θεατών.

Πολλές φορές – και κατ’ επιλογήν – το Εργαστήριο Κριτικής Σκέψης που εμπνεύστηκα και συντονίζω μεταβαίνει επί τόπου και αμέσως μετά την παράσταση συνδιοργανώνει με τον θίασο ανοικτή συζήτηση με τη συμμετοχή τού κοινού αλλά και των ίδιων των συντελεστών που επεξηγούν ή αναρωτιούνται, διαλογίζονται ενίοτε φωναχτά για τις ερμηνευτικές δυσκολίες ή τα κενά τού ρόλου τους. Αυτές οι διαδράσεις ενίοτε βιντεοσκοπούνται όπως έγινε στο Θέατρο 104 σε μια ανατριχιαστικά ρεαλιστική παράσταση με θέμα τη σχιζοφρένεια «Αριάδνη, Ζώντας με Σχιζοφρένεια», βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και περιστατικά, όπως μας εξομολογήθηκε στην κριτική αυτή διάδραση η συγγραφέας Αρετή Χαρτοφύλακα. Έτσι επιβεβαιώθηκε η ρήση τού θυμόσοφου ζωγράφου Γιάννη Τσαρούχη ότι «το έργο Τέχνης που φιλοτεχνείται εκ του φυσικού είναι περισσότερο αληθοφανές, πολυσήμαντο κι ενδιαφέρον εν τέλει».

Άλλες παρόμοιες συνδημιουργικές δράσεις έγιναν στο Θέατρο Εκάτη, στο Θέατρο Δρόμος και στο Θέατρο Εκστάν ως εξής:

Ο «Τζων Γαβριήλ Μπόργκμαν» του Ίψεν ανέβηκε στο Θέατρο Εκάτη σε σκηνοθεσία τής ποιητικότατης persona Βαλεντίνης Λουρμπά ως μεσογειακή παραβολή με τα αντίστοιχα μελοδραματικά στοιχεία. Στον διάλογο που ακολούθησε την καλοστημένη παράσταση προέκυψε πως υπάρχουν δύο «ιψενικά τρίγωνα» (ένα ψυχρό-τεχνοκρατικό κι ένα θερμό-ηδονοθηρικό) που συνδέονται χαλαρά με την ενσυναίσθητη φιγούρα τού ερασιτέχνη ποιητή.

Στο πάντα φιλόξενο στους ανήσυχους νέους καλλιτέχνες κυψελιώτικο «Θέατρο Δρόμος» παρακολουθήσαμε την πρόβα τού μονολόγου, που φιλοτέχνησε και ερμήνευσε η εξ Ηγουμενίτσας ορμωμένη εικαστική καλλιτέχνις και ποιήτρια πρόβα για τον μονόλογο Άρτεμις Αγαθοπούλου με τον πρωτότυπο σουρεαλιστικό τίτλο «Διαστάσεις, είσαι σίγουρος πως είσαι βουνό;», που διαπραγματεύεται την επείγουσα ανάγκη επανένωσης τού ανθρώπου με τη Μητέρα Φύση. Η ευφάνταστη συγγραφέας και εντελής ερμηνεύτρια Άρτεμις Αγαθοπούλου έστησε μία performance τόσο ρομαντική που υπερέβαινε την πρωτοπρόσωπη μονολογικότητα κατακτώντας μία συλλογική, συμπεριληπτική συλλογικότητα. Στον διάλογο με τους επαρκείς θεατές που κατέκλυσαν τον χώρο φάνηκε τόσο σεμνή, ταπεινή κι ολιγόλογη που συμπλήρωσε με τη στάση της αυτή το όλο σκηνικό θέαμα-ακρόαμα με τους εξπρεσιονιστικούς φωτισμούς και την μπεκετική βαλίτσα τού άχαρου αστικού νομάδα. Σκηνοθεσία : Θωμάς Λιώλιος. Ενδυματολογική επιμέλεια: Billie Rose. Πρωτότυπη μουσική : Τηλέμαχος Αλεξίου. Φωτογραφία/ Αφίσα : Φωτεινή Κυριακίδου. Βιντεοσκόπηση/ φωτογράφιση : Τάσος Ρούμπης. Μία πραγματικά ελπιδοφόρα «νεανική» ματιά πάνω στη σύγχρονη ζοφερή δυστοπία.

Τέλος, αλλά όχι εν τέλει, στο «Θέατρο Εκστάν» η εκδότης-ηθοποιός Αλεξία Πετροπούλου, συνοδευόμενη από την ηθοποιό και θεατρώνη Ελένη Παπαχριστοπούλου, σε ευρηματική σκηνοθεσία φιλοτεχνημένη από την ευφάνταστη κι επινοητική Ισαβέλλα Μαυράκη, ερμήνευσαν την «Μπελ Ελέν» βασισμένη στην δική μου ποιητική μονολογική εκδοχή τής «Ελένης» του Ευριπίδη, που την ανέπλασα συνδημιουργικά χωρίς να δανείζομαι κανέναν στίχο από τον αρχαίο τραγικό μήτε από τους μεταγενέστερους μιμητές του και κρατώντας μακριά το πρωτότυπο κείμενο από την απομυθοποιητική μου επινόηση.

Η δική μου ευοίωνη, ώριμη Ελένη τής Σπάρτης, μετά τον αιματηρό Τρωικό Πόλεμο, χαίρεται τις ρυτίδες κι απολαμβάνει τα γηρατειά της γιατί τής εξασφαλίζουν τόσο γαλήνη ψυχική όσο και ειρήνη κοινωνική. Η απόλυτη συμφιλίωση με τον Χρόνο ανθρώπων που βίωσαν μια ζωή ζησμένη πλήρως.

Στον διάλογο που ακολούθησε και χάρη στις ερωτήσεις ή παρεμβάσεις των επαρκών θεατών-ακροατών-αναγνωστών τόσο οι συντελεστές αυτής τής ποιητικής παράστασης, όσο κι η ταπεινότητά μου ως συγγραφέας ανακάλυψαν νέες πτυχές ενός λόγου κρουστού, διακειμενικού, που μας υπερβαίνει.

Τέσσερις διαφορετικές όψεις τού διαχρονικώς επίκαιρου.

Ένας Ίψεν, ένα μεταπλασμένος Ευριπίδης, ένα σύγχρονο ψυχόδραμα με αίσιον τέλος επίσης κι ένα ονειρόδραμα φυσιολατρικό, οικολογικό, ενσυναίσθητο.

   



Tags: ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣΔΙΑΤΑΣΕΙΣΕΠΙΤΑΣΕΙΣΘΕΑΤΡΟΚωνσταντίνος ΜπούραςΤΑΣΕΙΣ
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Υπόθεση αυτοκτονίας του 29χρονου λιμενικού: Σε έναν 30χρονο που εμπλέκεται στη διακίνηση ναρκωτικών εστιάζονται οι έρευνες των Αρχών
ΕΛΛΑΔΑ

Διάσωση 52 αλλοδαπών ανοιχτά των Κυθήρων – Μεταφέρθηκαν στο Γύθειο

21/08/2025
Μαζική τροφική δηλητηρίαση στις φυλακές Ναυπλίου – Επτά κρατούμενοι στο νοσοκομείο, έρευνα για τα αίτια
ΕΛΛΑΔΑ

Μαζική τροφική δηλητηρίαση στις φυλακές Ναυπλίου – Επτά κρατούμενοι στο νοσοκομείο, έρευνα για τα αίτια

21/08/2025
Συντάξεις Σεπτεμβρίου 2025: Τα χρήματα στα ΑΤΜ- Οι ημερομηνίες πληρωμής για ΟΑΕΕ, Δημόσιο, ΙΚΑ, ΝΑΤ-
ΕΛΛΑΔΑ

Συντάξεις Σεπτεμβρίου 2025: Τα χρήματα στα ΑΤΜ- Οι ημερομηνίες πληρωμής για ΟΑΕΕ, Δημόσιο, ΙΚΑ, ΝΑΤ-

21/08/2025
Α. Γεωργιάδης: “Μία νέα εποχή για την εξυπηρέτηση των συμπολιτών μας ξεκινά σήμερα” (vid)
ΕΛΛΑΔΑ

1566: Σχεδόν 50.000 κλήσεις σε ένα μήνα – Από Σεπτέμβριο τα ραντεβού και στα νοσοκομεία

21/08/2025
Γιώργος Μαζωνάκης: Πέμπτη ημέρα νοσηλείας στο Δρομοκαΐτειο – Οι νέες εξετάσεις και οι δηλώσεις του δικηγόρου του
ΕΛΛΑΔΑ

Σε θεραπευτική άδεια από το Δρομοκαΐτειο ο Γιώργος Μαζωνάκης – Σε εξέλιξη η ψυχιατρική εκτίμηση

21/08/2025
Καυτό φινάλε Αυγούστου: Τα τελευταία «40άρια» πριν το φθινοπωρινό δροσερό γύρισμα
ΕΛΛΑΔΑ

Καυτό φινάλε Αυγούστου: Τα τελευταία «40άρια» πριν το φθινοπωρινό δροσερό γύρισμα

21/08/2025
Ολοκληρώθηκαν οι αυτοψίες σε Αχαΐα, Πρέβεζα, Άρτα, Ζάκυνθο
ΕΛΛΑΔΑ

Ολοκληρώθηκαν οι αυτοψίες σε Αχαΐα, Πρέβεζα, Άρτα, Ζάκυνθο

20/08/2025
Έκθεση Μνήμης – Ο Βαγγέλης Περρής στην Πινακοθήκη Κυκλάδων
ΕΛΛΑΔΑ

Έκθεση Μνήμης – Ο Βαγγέλης Περρής στην Πινακοθήκη Κυκλάδων

20/08/2025
ΔΥΠΑ: Κατά 6,2% μειώθηκαν οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Ιούλιο του 2025
ΕΛΛΑΔΑ

ΔΥΠΑ: Κατά 6,2% μειώθηκαν οι εγγεγραμμένοι άνεργοι τον Ιούλιο του 2025

20/08/2025

THE GAME CHANGER

Ανέστης Γερονικολάκης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ iPAPER ONLINE

Aρ.Φύλλου #020

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Υπόθεση αυτοκτονίας του 29χρονου λιμενικού: Σε έναν 30χρονο που εμπλέκεται στη διακίνηση ναρκωτικών εστιάζονται οι έρευνες των Αρχών
ΕΛΛΑΔΑ

Διάσωση 52 αλλοδαπών ανοιχτά των Κυθήρων – Μεταφέρθηκαν στο Γύθειο

by iPaper
21/08/2025
0

...

Read moreDetails

Μαζική τροφική δηλητηρίαση στις φυλακές Ναυπλίου – Επτά κρατούμενοι στο νοσοκομείο, έρευνα για τα αίτια

Δημόσιο χρέος στα 368,3 δισ. ευρώ – Το «δίχτυ ασφαλείας» 41,9 δισ. που αλλάζει το τοπίο μέχρι το 2031

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ


Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων
iPaper

Χρήσιμα

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334 L63
  • Επικοινωνία

Follow Us

Newsletter

Newsletter
*

Copyright © iPaper 2025 - All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • OFF THE RECORD
  • THE GAME CHANGER

Copyright © iPaper 2025 - All Rights Reserved