Πράσινη ατζέντα και… τσιμέντο
Στην Εύβοια κατεβαίνει σήμερα ο Κυριάκος — και όχι για διακοπές. Πρώτα Ερέτρια για αρχαία, μετά βόλτα με πολίτες και στη συνέχεια θεμελίωση στο Μηλάκι για το πρώτο έργο δέσμευσης CO₂ της χώρας, από την ΑΓΕΤ Ηρακλής.
Το μήνυμα διπλό: «πράσινη μετάβαση» αλλά με επενδύσεις και υποδομές – όχι θεωρίες. Και φυσικά, η Εύβοια δεν ξεχνιέται. Έχει “γρατζουνιές” από το ’21 και χρειάζεται φροντίδα.
Σκανδιναβικό manual
Το λέει και το ξαναλέει ο Μητσοτάκης στους υπουργούς: ακρίβεια, κύριοι. Όλα τ’ άλλα, μετά. Στο Μαξίμου ξέρουν καλά ότι η τιμή στο ράφι βαραίνει πιο πολύ κι απ’ τα πορίσματα για τα Τέμπη. Γι’ αυτό και στήνεται νέα Αρχή τύπου… Σουηδίας, που θα εποπτεύει την αγορά, θα τρέχει ελέγχους και θα κυνηγάει αισχροκέρδεια.
«Μας λένε για ανατιμήσεις, αλλά ποιος φταίει;» έλεγε χθες κορυφαίος υπουργός, δείχνοντας (που αλλού;) προς τις αλυσίδες. Τώρα βάζουν μπροστά app για φθηνά προϊόντα και λαϊκές μόνο με παραγωγούς, ελπίζοντας σε πολιτική απόσβεση. Όλα για τη μεσαία τάξη, που θα ‘χει και την τιμητική της στη ΔΕΘ.
Το success story «εκτός Αθηνών»
Μπορεί να φαντάζει ένα ακόμη τεχνικό έργο, όμως η σύμβαση που υπεγράφη χθες για την οδική σύνδεση του νέου Νοσοκομείου Σπάρτης έχει ιστορία. Η κατασκευή του δρόμου (συμβατικό ποσό 4,6 εκατ. ευρώ, από το ΠΔΕ) δίνει το σήμα για την επιτάχυνση του συνολικού project, το οποίο στο Μέγαρο Μαξίμου παρακολουθούν προσωπικά.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δεσμευτεί για το νέο νοσοκομείο ήδη από την προηγούμενη θητεία του.
Η επιλογή να ξεκινήσει από τον δρόμο δεν είναι τυχαία. Το επιτελείο της κυβέρνησης γνωρίζει πως η λειτουργική προσβασιμότητα αποτελεί «κλειδί» για την αποδοχή του έργου από την τοπική κοινωνία, η οποία έχει μεν προσδοκίες, αλλά και αμφιβολίες μετά από χρόνια στασιμότητας.
Παράλληλα, στήνεται ένα success story «εκτός Αθηνών», με την κυβέρνηση να επενδύει ξανά στις περιφέρειες και ιδιαίτερα σε περιοχές που έχουν πολιτική σημασία – όπως η Λακωνία.
Το ετοίμαζαν καιρό
Η υπαγωγή του ΟΠΕΚΕΠΕ στην ΑΑΔΕ δεν είναι απλώς μια οργανωτική αλλαγή. Είναι μια ξεκάθαρη κυβερνητική απόφαση να μπει τάξη σε έναν οργανισμό που, σύμφωνα με πηγές του Μαξίμου, είχε «ξεφύγει από κάθε έλεγχο». Οι αλλεπάλληλες αστοχίες και η διοικητική αδυναμία να διαχειριστεί κρίσιμες ευρωπαϊκές ροές επιδοτήσεων, έβαλαν τέλος στην υπομονή.
Όπως μαθαίνω, η ενσωμάτωση του οργανισμού στην ΑΑΔΕ προετοιμαζόταν εδώ και μήνες. Οι τεχνοκρατικές ομάδες είχαν επισημάνει από καιρό ότι μόνο με πλήρη διαλειτουργικότητα, αυτοματοποιημένους ελέγχους και θεσμική εποπτεία μπορεί να διασφαλιστεί η ροή των πόρων χωρίς σκιές. Το Μαξίμου, με το βλέμμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αλλά και στους αγρότες, αποφάσισε να τραβήξει τη γραμμή.
Δεν έλειψαν εσωτερικές αντιδράσεις, κυρίως από στελέχη που «έχαναν προνόμια», όπως λένε όσοι ξέρουν το εσωτερικό κλίμα του οργανισμού. Όμως το μήνυμα ήταν σαφές: εξυγίανση τώρα, για να μην τιναχτεί το σύστημα στον αέρα.
Το διπλό στοίχημα
Με στόχο να φτάσουν τη βάση της επιχειρηματικότητας και να ενισχυθούν τα περιφερειακά project, η κυβέρνηση πέρασε τον νέο αναπτυξιακό νόμο, με κονδύλια που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ για την επόμενη διετία.
Πίσω από τις κλειστές πόρτες, το Μαξίμου βλέπει στον νόμο ένα διπλό στοίχημα: αφενός να τρέξει γρήγορα η απορρόφηση – γι’ αυτό και ζητήθηκε από το ΥΠΑΝ fast track διαδικασίες και ελάχιστη γραφειοκρατία· αφετέρου, να χτιστεί κοινωνική δυναμική ενόψει των εξαγγελιών στη ΔΕΘ. Στόχος, να «κουμπώσουν» τα αναπτυξιακά καθεστώτα με τη μεσαία τάξη, τις ΜμΕ και τους νέους επιστήμονες.
Κυβερνητικά στελέχη μάλιστα δεν κρύβουν ότι ο νόμος έχει και πολιτικό φορτίο, καθώς φιλοδοξεί να φέρει ορατά αποτελέσματα σε κρίσιμες περιφέρειες – και να αφήσει πίσω τη φθορά από την ακρίβεια.
Σόου εντυπωσιασμού πάνω σε εθνικά ιερά
Η εικόνα 15 μελών της Νέας Αριστεράς να υψώνουν την παλαιστινιακή σημαία στην Ακρόπολη δεν είναι απλώς προκλητική — είναι βάναυση προσβολή ενός συμβόλου που δεν τους ανήκει. Και μπορεί η ΕΛ.ΑΣ. να έκανε τη δουλειά της με διακριτικότητα, αλλά η πρόκληση δεν μένει χωρίς πολιτικό αποτύπωμα.
Στο εσωτερικό του κόμματος, λένε ότι «στέκονται δίπλα στους λαούς» — στην πράξη όμως στήνουν σόου εντυπωσιασμού πάνω σε εθνικά ιερά. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που μιλούν για μια απελπισμένη προσπάθεια της Νέας Αριστεράς να τραβήξει τα φώτα επάνω της, καθώς τα ποσοστά μένουν κολλημένα στο περιθώριο και η εσωστρέφεια κυριαρχεί.
Η Ακρόπολη, όμως, δεν είναι εργαλείο μικροκομματικού ακτιβισμού. Ούτε παραπέμπει σε ιδεοληπτικούς αντιιμπεριαλισμούς τρίτης διαλογής. Είναι το σύμβολο της δημοκρατίας και του πολιτισμού. Και δεν προσφέρεται για φτηνά καρέ στα social media ούτε για σημειολογική βεβήλωση στο όνομα μιας ψευτοεπαναστατικής πομφόλυγας.
Τα βρήκαν
Όπως όλα δείχνουν, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης και οι ταξιτζήδες τα βρήκαν. Μετά από μια περίοδο εντάσεων, η χθεσινή συνάντηση στο υπουργείο φανερώνει ότι οι δύο πλευρές αναζητούν κοινό βηματισμό – και ίσως κάτι παραπάνω.
Η Ομοσπονδία Ταξί μπήκε στο τραπέζι με σαφές πλάνο: αποχαρακτηρισμοί οχημάτων, λεωφορειολωρίδες, εννιαθέσια ταξί και ψηφιακοί έλεγχοι. Ο Κυρανάκης δεν απέφυγε κανένα από τα αιτήματα. Στο παρασκήνιο, μάλιστα, λέγεται ότι η συνεργασία τους πάει πολύ βαθύτερα απ’ ό,τι φάνηκε από το επίσημο δελτίο τύπου.
Η συμφωνία για “μόνιμη γραμμή επικοινωνίας” με τον ΣΑΤΑ δεν ήταν μια απλή κίνηση τακτ.
Οι γνωρίζοντες μιλούν για μια νέα, πιο φιλική σελίδα στις σχέσεις του υπουργείου με τον κλάδο – και κάποιοι δεν διστάζουν να μιλήσουν για “πολιτικό restart” του Κυρανάκη, με τους ταξιτζήδες αυτή τη φορά στο πλευρό του.
Ξέφυγε η Τζάκρη
Με μια πρωτοφανή επίθεση που ξεπερνά κάθε όριο πολιτικής ευπρέπειας, η Θεοδώρα Τζάκρη αποφάσισε να ρίξει και άλλο λάδι στη φωτιά του λαϊκισμού, εκτοξεύοντας απειλές και υπαινιγμούς περί «καθεστώτος Μητσοτάκη» και «τελειώματος» πολιτικών προσώπων. Χρησιμοποιώντας την τραγωδία των Τεμπών ως πολιτικό όπλο, η ανεξάρτητη – πλέον – βουλευτής μίλησε σαν να διαβάζει από φυλλάδιο θεωριών συνωμοσίας.
Η δήλωση της πως «προχτές είχαμε 57, αύριο θα είμαστε εμείς» είναι όχι απλώς αδιανόητη για κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο, αλλά και βαθιά προσβλητική για τη μνήμη των θυμάτων και τη νοημοσύνη των πολιτών. Αν αυτό είναι το πολιτικό ήθος που φέρνει το Κίνημα Δημοκρατίας, τότε η μετατροπή της τραγωδίας σε πολιτικό πυροτέχνημα δείχνει ξεκάθαρα το επίπεδο στο οποίο επιλέγει να κινηθεί.
Αν κάτι τελειώνει, δεν είναι η Δημοκρατία – είναι η σοβαρότητα. Και ο λαϊκισμός, ακόμα κι όταν φοράει νέο ένδυμα, μυρίζει πάντα το ίδιο: απελπισία.
Bλέμμα σε Κομοτηνή, ΑΠΕ και… ΗΡΩΝ
Σε τροχιά ανάκαμψης από τις ζημιές της περσινής φωτιάς στους Αγίους Θεοδώρους μπαίνει η Motor Oil, με τον Πέτρο Τζαννετάκη να σκιαγραφεί στους αναλυτές ένα 2025 με σαφή στόχο τη λειτουργική ανάταξη, τη γεωγραφική διεύρυνση και τον τεχνολογικό μετασχηματισμό.
Με επενδυτικό πλάνο 500 εκατ. ευρώ, εμπροσθοβαρές και πολυδιάστατο (40% διύλιση, 44% ενέργεια, 11% λιανική καυσίμων), η Motor Oil επαναπροσδιορίζει τη στρατηγική της μετά την καταστροφή, ποντάροντας στη δυναμική επιστροφή των περιθωρίων διύλισης και στην ενίσχυση των ΑΠΕ και της τουριστικής κίνησης.
Η καθυστέρηση των φωτοβολταϊκών της UNAGI μεταθέτει κεφάλαια στο 2026, ενώ η Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής τίθεται σε λειτουργία από το β’ εξάμηνο. Ενδιαφέρον παραμένει η «παγωμένη» –προς το παρόν– συζήτηση για πιθανό deal με την ΗΡΩΝ, με τους αναλυτές να επιμένουν και το επιτελείο Τζαννετάκη να μην ανοίγει χαρτιά.
Η αύξηση του δανεισμού στο α’ τρίμηνο, λόγω φόρου αλληλεγγύης, και οι πιέσεις στα αποτελέσματα δείχνουν τις προκλήσεις, αλλά και την ανθεκτικότητα του ομίλου. Η επόμενη μεγάλη κίνηση στον ενεργειακό τομέα δεν αποκλείεται να έρθει νωρίτερα απ’ όσο νομίζουμε.
Μπήκε στην πρίζα το καλώδιο των 1,1 δισ.
Μπορεί οι περισσότεροι να κοιτάνε τα… polls, αλλά κάποιοι δουλεύουν αθόρυβα στα “ηλεκτροφόρα σύρματα”. Και κάπως έτσι, η Ariadne Interconnection (θυγατρική του ΑΔΜΗΕ) πάτησε το κουμπί: η διασύνδεση Κρήτης–Αττικής τέθηκε σε δοκιμαστική λειτουργία, μπαίνοντας στο τελευταίο σπριντ για την πλήρη εμπορική χρήση μέχρι το τέλος του 2025.
Κόστος; 1,1 δισ. ευρώ – αλλά με απόσβεση-εξπρές: το σύστημα υπόσχεται ετήσια εξοικονόμηση 300 εκατ. ευρώ μόνο από ΥΚΩ, καθώς η Κρήτη αφήνει πίσω της τα ντιζελοκίνητα εργοστάσια και μπαίνει φουλ στο Target Model. Το έργο στήθηκε σε χρόνο-ρεκόρ (4,5 χρόνια) με 1.350 χλμ. υποβρύχια καλώδια – τα βαθύτερα στην Ευρώπη, μέχρι και 1.200 μέτρα κάτω από την επιφάνεια.
Και τώρα; Η Κρήτη σταματά να είναι “νησί εκτός δικτύου” και γίνεται… ηλεκτρική μηχανή ΑΠΕ. Με τα δύο καλώδια (Πελοπόννησος και Αττική) να λειτουργούν παράλληλα, η Μεγαλόνησος γίνεται κρίκος-κλειδί στον νέο ενεργειακό χάρτη. Καλά τα φώτα, λοιπόν. Αλλά το ρεύμα… πιο κρίσιμο.