Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας φέρνει σαρωτικές αλλαγές, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την άμεση επιβολή κυρώσεων στους παραβάτες. Όπως δήλωσε στην ΕΡΤ ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, το νέο πλαίσιο «είναι πιο αυστηρό και πιο δίκαιο», εισάγοντας μεταξύ άλλων την έννοια της υποτροπής και τη χρήση καμερών παρακολούθησης στους δρόμους.
Υποτροπή: Παρακολούθηση πενταετίας και αυστηρότερες κυρώσεις
Μία από τις βασικότερες καινοτομίες είναι η εισαγωγή του όρου “υποτροπή” στον νέο ΚΟΚ. Όπως εξήγησε ο κ. Κυρανάκης, η συμπεριφορά του κάθε οδηγού θα αξιολογείται σε ορίζοντα πενταετίας. Αν εντός πέντε ετών υπάρξει δεύτερη παράβαση, ο οδηγός θεωρείται επανειλημμένα επικίνδυνος, κάτι που μεταφράζεται σε διπλάσια πρόστιμα και αυξημένες ποινές.
«Η δεύτερη και τρίτη παράβαση θα έχει ως αποτέλεσμα να διπλασιάζονται τα πρόστιμα και οι ημέρες αφαίρεσης της άδειας», είπε, υπογραμμίζοντας τη λογική αποτροπής και συνεπειών.
Πρόστιμα-φωτιά για επικίνδυνη οδήγηση
Ειδική αναφορά έκανε ο υπουργός σε παραβάσεις υψηλής επικινδυνότητας, όπως η υπερβολική ταχύτητα:
-
Για ταχύτητα άνω των 200 χλμ./ώρα, το πρόστιμο θα είναι 1.200 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για ένα έτος από την πρώτη παράβαση.
-
Σε επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, η αφαίρεση άδειας μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 8 χρόνια.
Κάμερες παντού – Οι κλήσεις θα αποστέλλονται στο gov.gr
Ο κ. Κυρανάκης παρουσίασε το σχέδιο εγκατάστασης ενός εκτεταμένου δικτύου καμερών σε βασικούς άξονες της χώρας, κυρίως σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Ήδη γίνονται δοκιμές στις λεωφορειολωρίδες, ενώ από τον Σεπτέμβριο αναμένεται η πλήρης λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος, μέσω του οποίου οι κλήσεις θα αποστέλλονται στην ηλεκτρονική θυρίδα του πολίτη.
«Θέλουμε να υπάρχει άμεση σχέση Πολιτείας και τάξης στους δρόμους», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ειδική χρήση καμερών για κόκκινο και λεωφορειολωρίδες
-
Οι κάμερες των λεωφορειολωρίδων θα καταγράφουν παραβάσεις όσων εισέρχονται παράνομα.
-
Οι κάμερες της Περιφέρειας Αττικής θα εστιάζουν σε παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη.
-
Ο στόχος, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος ελέγχου που να καλύπτει πολλαπλά σημεία και παραβάσεις.
Προσωπικά δεδομένα vs Δημόσια ασφάλεια
Απαντώντας σε ερωτήσεις για την προστασία των προσωπικών δεδομένων, ο κ. Κυρανάκης ξεκαθάρισε πως η διαφύλαξη της ανθρώπινης ζωής προέχει.
«Όταν υπάρχει κίνδυνος ζωής, αυτό υπερβαίνει την όποια προστασία προσωπικών δεδομένων», σημείωσε.
Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που παρουσίασε, το 82% των θανατηφόρων τροχαίων οφείλεται σε άνδρες οδηγούς, ενώ μόλις το 18% σε γυναίκες.
Ταξί και λεωφορειολωρίδες – Ποιοι επιτρέπεται να κινούνται
Τέλος, ο κ. Κυρανάκης απάντησε και στις ενστάσεις επαγγελματιών οδηγών ταξί για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Διευκρίνισε ότι:
-
Τα συμβατικά ταξί μπορούν να σταματούν μόνο για επιβίβαση και αποβίβαση εντός λεωφορειολωρίδας.
-
Ειδικού τύπου ταξί ΑμεΑ και οχήματα μηδενικών ρύπων θα έχουν πλήρη πρόσβαση.
-
Το κίνητρο είναι ο εκσυγχρονισμός του στόλου και η βελτίωση της ατμοσφαιρικής ποιότητας στις πόλεις.
«Θέλουμε μια πόλη στην οποία αναπνέεις καθαρό αέρα, όχι καυσαέριο και “γκριζαρισμένα” κτήρια», δήλωσε.