Με εντατικούς ρυθμούς συνεχίζεται η έρευνα των Αρχών για τα αίτια της πτώσης του ελικοπτέρου τύπου Airbus AS355 στη Μαρίνα Βουλιαγμένης, λίγα μόλις δευτερόλεπτα μετά την απογείωση. Ανάμεσα στους πέντε επιβάτες βρισκόταν και μία έγκυος γυναίκα, η οποία ευτυχώς δεν τραυματίστηκε σοβαρά, αν και δεν έχει ακόμα καταθέσει λόγω της ευάλωτης κατάστασής της.
Οι πρώτες καταθέσεις και το σενάριο των ισχυρών ανέμων
Τέσσερις από τους επιβαίνοντες κατέθεσαν χθες (15/6) στο Λιμενικό, αποδίδοντας την πτώση στην έντονη ανεμοπιεση που επικρατούσε την ώρα της απογείωσης. Ο ισχυρός άνεμος, σύμφωνα με τους ειδικούς, φαίνεται να ήταν κρίσιμος παράγοντας για την απώλεια ελέγχου του ελικοπτέρου, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο χειριστικού λάθους από τον πιλότο.
Όπως ανέφεραν έμπειροι πιλότοι, ο κυβερνήτης κινήθηκε αντίθετα με τις προβλεπόμενες πρακτικές, επιλέγοντας να στρίψει αριστερά — εκθέτοντας το ελικόπτερο σε «ούριο άνεμο», καταστροφικό σενάριο για τη σταθερότητα της πτήσης.
Μηχανήματα περιορισμένων δυνατοτήτων
Το συγκεκριμένο ελικόπτερο, κατασκευής 1993 και βάρους 3 τόνων, ανήκει στην Ιντερσαλόνικα και είχε ναυλωθεί από την Ariston Aviation για λογαριασμό του 4Seasons Astir Palace. Παρότι δικινητήριο, δεν πληροί τις προδιαγραφές της κατηγορίας Performance A, καθιστώντας το λιγότερο κατάλληλο για απογειώσεις από υπερυψωμένα ή περιορισμένα πεδία όπως αυτό της Μαρίνας.
Η απογείωση, μάλιστα, δεν έγινε από το πιστοποιημένο ελικοδρόμιο του Αστέρα αλλά από το πεδίο της Μαρίνας, το οποίο λειτουργεί με χρέωση 350 ευρώ ανά απογείωση — σε αντίθεση με το δωρεάν ελικοδρόμιο για τους ενοίκους του συγκροτήματος.
Η έγκαιρη αντίδραση έσωσε ζωές
Παρά τη σφοδρότητα της πρόσκρουσης, όλοι οι επιβαίνοντες σώθηκαν με ελαφρά τραύματα. Η άμεση κινητοποίηση της Πυροσβεστικής, του Λιμενικού, του ΕΚΑΒ και των πλωτών μέσων της Astir Marina αποδείχθηκε σωτήρια, ενώ το σχέδιο έκτακτης ανάγκης της μαρίνας ενεργοποιήθηκε άμεσα. Δεν υπήρξε θαλάσσια ρύπανση, ενώ τοποθετήθηκαν προληπτικά πλωτά φράγματα.
Βίντεο και τεχνικές εκτιμήσεις στο μικροσκόπιο
Βίντεο που καταγράφει τη στιγμή της πτώσης εντάχθηκε ήδη στην προκαταρκτική ανάλυση. Οι πραγματογνώμονες εξετάζουν τα στοιχεία πτήσης, τη συντήρηση του σκάφους, τις ακριβείς καιρικές συνθήκες αλλά και την εκπαίδευση του πιλότου. Οι πρώτες εκτιμήσεις δεν αποκλείουν σύνθετο σφάλμα, συνδυασμό χειριστικού λάθους και αστάθειας λόγω ανέμου.
Προειδοποιήσεις από το παρελθόν
Δεν προκαλεί εντύπωση ότι ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, είχε ήδη από το 2018 εκφράσει σοβαρές επιφυλάξεις για την καταλληλότητα του πεδίου απογείωσης στη Μαρίνα. Ως πρώην πιλότος, είχε προειδοποιήσει για τους περιορισμούς της περιοχής βάσει των κανόνων «ελευθέρωσης εμποδίων» και της επικίνδυνης μορφολογίας του Λαιμού. «Δεν μπορεί να αδειοδοτηθεί ποτέ», είχε δηλώσει χαρακτηριστικά.
Και δεύτερη πτήση που ακυρώθηκε
Αξιοσημείωτο είναι ότι είχε προγραμματιστεί και δεύτερη πτήση με Αμερικανούς τουρίστες, η οποία ακυρώθηκε άμεσα μετά το περιστατικό. Η εμπλοκή ξένων επισκεπτών ενισχύει τη διεθνή δημοσιότητα του ατυχήματος και πιθανόν να εντείνει τους ελέγχους για τέτοιου είδους πτήσεις υψηλού ρίσκου σε τουριστικά σημεία.