• ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • OFF THE RECORD
  • THE GAME CHANGER
iPaper
NEWSLETTER
No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • OFF THE RECORD
  • THE GAME CHANGER
iPaper
NEWSLETTER
No Result
View All Result
iPaper
No Result
View All Result

Νέος ΚΟΚ: Σώζονται ζωές με το όριο των 30km/h

16/06/2025
σε ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Νέος ΚΟΚ: Σώζονται ζωές με το όριο των 30km/h
Share on FacebookShare on Twitter

Δημοσιεύτηκε στην ψηφιακή εφημερίδα Ipaper

της Χριστίνας Αλεξοπούλου, τ. Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Βουλευτή ΝΔ Αχαΐας

Επιμέλεια: Μάρθα Λεκκάκου

Η μεγάλη μεταρρύθμιση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δεν αποτελεί απλώς μια θεσμική παρέμβαση. Αντανακλά μια επιτακτική κοινωνική ανάγκη. Μετά από σχεδόν είκοσι χρόνια, έγινε ένα αποφασιστικό βήμα προς έναν σύγχρονο, αποτελεσματικό και βιώσιμο ΚΟΚ, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, την πρόληψη ατυχημάτων και την αλλαγή νοοτροπίας στους δρόμους μας.

Το νέο πλαίσιο αποτελεί προϊόν συστηματικής και στοχευμένης δουλειάς, που βασίστηκε σε πραγματικά δεδομένα και ανάγκες. Ένας από τους βασικούς άξονες που προωθήσαμε με συνέπεια ήταν η μείωση του ορίου ταχύτητας στους αστικούς δρόμους από 50 σε 30 χιλιόμετρα την ώρα. Δεν πρόκειται για συμβολική κίνηση, αλλά για ουσιαστικό μέτρο με μετρήσιμα οφέλη: σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών, η εφαρμογή ορίου 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές έχει οδηγήσει σε μείωση τροχαίων έως και 40%.

Ο αντίκτυπος μιας σύγκρουσης με 50 χλμ./ώρα είναι δραματικά μεγαλύτερος: ο κίνδυνος θανατηφόρου τραυματισμού για έναν πεζό είναι πενταπλάσιος σε σχέση με τα 30 χλμ./ώρα. Είναι λοιπόν σαφές ότι το όριο των 30 δεν είναι περιορισμός, αλλά προστασία ζωής.

Το 2023, σημειώθηκαν 1.845 τροχαία ατυχήματα με πεζούς, από τα οποία 95 ήταν θανατηφόρα. Μόνο στην Αχαΐα, καταγράφηκαν 18 ατυχήματα με πεζούς, εκ των οποίων ένα θανατηφόρο. Επιπλέον, μέσα στο 2024, 665 συμπολίτες μας έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Πολλά από αυτά τα δυστυχήματα έγιναν εντός αστικών περιοχών. Αυτοί οι αριθμοί δεν είναι στατιστικά. Είναι ζωές που χάθηκαν, οικογένειες που βυθίστηκαν στο πένθος. Η ανάγκη για δράση είναι αδιαπραγμάτευτη.

Πέρα από το ζήτημα της ασφάλειας, η μείωση ταχύτητας έχει και περιβαλλοντική και κοινωνική διάσταση. Συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων (έως και 12%) και περιορίζει τις εκπομπές CO₂ και NOx κατά 19%. Παράλληλα, ενθαρρύνει τη χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς, ποδηλάτων και περπατήματος, στηρίζοντας τη μετάβαση σε πιο ανθρώπινες, ήπιες πόλεις.

Πολυάριθμες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις όπως το Παρίσι, οι Βρυξέλλες, η Βαρκελώνη και η Μαδρίτη έχουν υιοθετήσει την πολιτική των 30 χλμ./ώρα. Στο Παρίσι, το μέτρο συνέβαλε στη μείωση των τροχαίων κατά 25% σε διάστημα δύο ετών. Στη Βαρκελώνη, καταγράφηκε αύξηση της χρήσης ΜΜΜ και αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου.

Ο νέος ΚΟΚ, όμως, φέρνει και άλλες σημαντικές καινοτομίες. Η ψηφιοποίηση των ελέγχων είναι μια τομή, καθώς πλέον θα καταγράφονται αυτόματα οι παραβάσεις με σύγχρονες τεχνολογίες (κάμερες, αισθητήρες), εξασφαλίζοντας αμεσότητα και δίκαιη επιβολή των ποινών. Επίσης, για πρώτη φορά καθιερώνεται κατηγοριοποίηση παραβάσεων με βάση την επικινδυνότητά τους, ώστε να αποφεύγονται οριζόντιες ποινές και να ενισχύεται η αναλογικότητα.

Μια ακόμη σημαντική αλλαγή αφορά στην εστίαση στον οδηγό και όχι στο όχημα. Ο νέος ΚΟΚ υιοθετεί την αρχή πως δεν αρκούν τα υψηλά πρόστιμα. Χρειάζονται ρεαλιστικές και εφαρμόσιμες ποινές, οι οποίες θα επιβάλλονται με συνέπεια. Η ηλεκτρονική διαχείριση των κλήσεων και η παρακολούθηση της υποτροπής δίνουν πραγματική υπόσταση στους κανόνες.

Στον νέο Κώδικα εντάσσεται επίσης η μικροκινητικότητα, η οποία αποτελεί πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας. Καθιερώνεται η υποχρεωτική χρήση κράνους για ηλεκτρικά πατίνια και άλλα ελαφρά προσωπικά οχήματα, ενώ εισάγονται σαφή όρια ταχύτητας και ειδικές ρυθμίσεις για δίκυκλα, όπως η διήθηση έως 20 χλμ./ώρα και οι ζώνες αναμονής στα φανάρια.

Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί ότι η δια βίου αφαίρεση διπλώματος, η οποία προβλεπόταν στον προηγούμενο ΚΟΚ για εξαιρετικά επικίνδυνες παραβάσεις, αποδείχθηκε ανεφάρμοστη στην πράξη. Η στοχευμένη επιβολή ρεαλιστικών ποινών και η παρακολούθηση της υποτροπής είναι το πιο αξιόπιστο μέσο για την ουσιαστική βελτίωση της οδικής ασφάλειας.

Ο περιορισμός της χρήσης των ΙΧ και η ενίσχυση των ΜΜΜ είναι καθοριστικής σημασίας, καθώς η Ελλάδα υπολείπεται στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Οι αλλαγές του νέου ΚΟΚ κινούνται στην κατεύθυνση αυτή.

Το κρίσιμο, όμως, δεν είναι μόνο οι νέοι κανόνες. Είναι η καθημερινή εφαρμογή τους. Χρειάζεται συνεχής προσπάθεια, επένδυση στην οδική εκπαίδευση, στην ενημέρωση και στη χρήση τεχνολογίας. Η οδική ασφάλεια είναι συλλογική ευθύνη. Και σε αυτήν την εθνική προσπάθεια, κανείς δεν περισσεύει.

Tags: ΚΟΚΜΑΡΘΑ ΛΕΚΚΑΚΟΥΧριστίνα Αλεξοπούλου
  Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook
  Ακολούθησε μας στο Instagram

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συλλυπητήρια του ΠτΒ για το θάνατο του Δημήτρη Βουνάτσου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Την προσεχή Τετάρτη στις 09.00 η συζήτηση στη Βουλή επί των προτάσεων για την Προανακριτική

16/06/2025
Συνεδριάζει η Πολιτική Επιτροπή της ΝΔ (Live)
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Συνεδριάζει η Πολιτική Επιτροπή της ΝΔ (Live)

16/06/2025
Νέα κοινή εμφάνιση Καραμανλή – Σαμαρά: Που θα βρεθούν 17 Ιουνίου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αύριο η νέα κοινή εμφάνιση K. Καραμανλή – A. Σαμαρά

16/06/2025
Η Λ. Μενδώνη για την απώλεια της Κ. Γιουλάκη
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Υπουργείο Πολιτισμού: Επιχορηγήσεις ύψους 1.921.000 ευρώ σε φορείς για δράσεις Σύγχρονου Πολιτισμού

16/06/2025
Κ. Τσουκαλάς: “Ο κ. Μαρινάκης συνεχίζει να είναι στον κόσμο του”
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κ. Τσουκαλάς: “Ο κ. Μαρινάκης συνεχίζει να είναι στον κόσμο του”

16/06/2025
ΣΥΡΙΖΑ: "Στριμωγμένοι στα σχοινιά"
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΣΥΡΙΖΑ: “Τα νέα στοιχεία για το σκάνδαλο Blue Skies”

16/06/2025
Μητσοτάκης: Ένα διαχρονικό αίτημα 120.000 ασθενών γίνεται επιτέλους πραγματικότητα
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης: Ένα διαχρονικό αίτημα 120.000 ασθενών γίνεται επιτέλους πραγματικότητα

16/06/2025
Τηλεφωνική επικοινωνία Πούτιν-Ερντογάν για τη Μέση Ανατολή
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τηλεφωνική επικοινωνία Πούτιν-Ερντογάν για τη Μέση Ανατολή

16/06/2025
Κεραμέως: 1.000 επιπλέον θέσεις εργασίας για άτομα με αναπηρία σε δήμους
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Κεραμέως: 1.000 επιπλέον θέσεις εργασίας για άτομα με αναπηρία σε δήμους

16/06/2025

THE GAME CHANGER

Ανέστης Γερονικολάκης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΗΝ iPAPER ONLINE

Aρ.Φύλλου #018

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

Συλλυπητήρια του ΠτΒ για το θάνατο του Δημήτρη Βουνάτσου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Την προσεχή Τετάρτη στις 09.00 η συζήτηση στη Βουλή επί των προτάσεων για την Προανακριτική

by iPaper
16/06/2025
0

...

Read moreDetails

Έκτακτο: Το Ισραήλ βομβαρδίζει την Τεχεράνη – Μεγάλη έκρηξη και στην κρατική τηλεόραση του Ιράν (vid)

Οριακή πτώση στο Χρηματιστήριο Αθηνών

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ


Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων
iPaper

Χρήσιμα

  • Όροι Χρήσης
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Πολιτική Cookies
  • Δήλωση συμμόρφωσης με τη σύσταση (ΕΕ) 2018/334 L63
  • Επικοινωνία

Follow Us

Newsletter

Newsletter
*

Copyright © iPaper 2025 - All Rights Reserved

No Result
View All Result
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • OFF THE RECORD
  • THE GAME CHANGER

Copyright © iPaper 2025 - All Rights Reserved