Σελίδα γυρίζει για τις αστικές μετακινήσεις της πρωτεύουσας, καθώς από τον Σεπτέμβριο ξεκινά η σταδιακή κατάργηση του δικτύου τρόλεϊ της Αθήνας. Το Υπουργείο Μεταφορών, όπως ανακοίνωσε ο αναπληρωτής υπουργός Κωνσταντίνος Κυρανάκης, δρομολογεί την αντικατάσταση μέρους των γραμμών με ηλεκτρικά λεωφορεία, δίνοντας προτεραιότητα σε πιο ευέλικτες και «καθαρές» λύσεις μετακίνησης.
Η πρώτη φάση περιλαμβάνει την απομάκρυνση των εναέριων καλωδίων σε κεντρικούς δρόμους όπως η Πανεπιστημίου και η Σταδίου, καθώς και την κατάργηση των γραμμών που εξυπηρετούνται σήμερα από τρόλεϊ. Η αντικατάσταση αυτών των διαδρομών από ηλεκτρικά λεωφορεία αναμένεται να δώσει νέα πνοή στην εικόνα της πόλης, αλλά και να μειώσει το λειτουργικό κόστος, σύμφωνα με το υπουργείο.
Απόσυρση ή ανανέωση;
Η απόφαση σηματοδοτεί ουσιαστικά εγκατάλειψη προηγούμενων σχεδίων για ανανέωση του στόλου τρόλεϊ με νέα οχήματα σύγχρονης τεχνολογίας. Παρότι είχε ανατεθεί μελέτη για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου και τη βιωσιμότητά του, τα αποτελέσματά της δεν έχουν δημοσιοποιηθεί.
Τα στοιχεία δείχνουν πως τα τελευταία χρόνια το δίκτυο συρρικνώθηκε σημαντικά. Από 286 ενεργά οχήματα το 2021, σήμερα παραμένουν μόλις 209, ενώ τα δρομολόγια έχουν μειωθεί κατά σχεδόν 30% μέσα σε μια πενταετία.
Στροφή σε νέες τεχνολογίες – Νέες γραμμές στην περιφέρεια
Παράλληλα με την κατάργηση των κεντρικών γραμμών, προβλέπεται η δημιουργία νέων γραμμών τρόλεϊ σε περιφερειακούς άξονες, όπως η Πειραιώς και η Συγγρού. Αυτή η «στροφή» στοχεύει στην εξυπηρέτηση περιοχών με αυξημένο κυκλοφοριακό φορτίο, ενώ η σταδιακή ενίσχυση των ηλεκτρικών λεωφορείων αναμένεται να προσφέρει ευελιξία και μείωση εκπομπών ρύπων.
Χωρίς πλήρες χρονοδιάγραμμα
Μέχρι στιγμής, δεν έχει δημοσιοποιηθεί αναλυτικό χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του σχεδίου, ενώ εκκρεμεί και η παρουσίαση των οικονομικών στοιχείων που αιτιολογούν την αλλαγή στρατηγικής. Ωστόσο, η απόφαση αυτή φέρνει πιο κοντά το τέλος μιας εποχής για τα τρόλεϊ, που υπηρέτησαν επί δεκαετίες το επιβατικό κοινό της Αθήνας.