Αλλαγές στις συναλλαγές και τις δηλώσεις ιδιοκτησίας που αφορούν στα ακίνητα αναμένονται μέσα στους επόμενους μήνες καθώς σε εξέλιξη βρίσκεται η ολοκλήρωση της Κτηματογράφησης και όλες οι άμεσα και έμμεσα συναφείς διαδικασίες όπως είναι ο αριθμός ταυτότητας ακινήτου και το Ενιαίο Μητρώο Ακινήτων.
Το Ελληνικό Κτηματολόγιο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025 και με την κατάργηση των 392 υποθηκοφυλακείων όλες οι αρμοδιότητες καθώς και οι διαδικασίες για τη μεταβίβαση και διαχείριση ακινήτων τίθενται πλέον κάτω από μια ενιαία «ομπρέλα» ενώ στόχος είναι να μειωθεί η γραφειοκρατία και να διασφαλιστεί η διαφάνεια. Αυτό σημαίνει ότι πλέον λανθασμένα στοιχεία, ανακρίβειες ή μη δηλώσεις θα τίθενται στο μικροσκόπιο των αρμόδιων αρχών οι οποίες θα διασταυρώνουν τις πληροφορίες σε μια πλήρως ελεγχόμενη διαδικασία.
1. Ολοκλήρωση Κτηματογράφησης
-
Η Κτηματογράφηση στην Ελλάδα αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025.
-
Με την κατάργηση 392 υποθηκοφυλακείων, όλες οι αρμοδιότητες μεταβίβασης και διαχείρισης ακινήτων περνούν σε ένα ενιαίο σύστημα.
-
Στόχος: μείωση γραφειοκρατίας και διαφάνεια.
-
Λανθασμένα ή ελλιπή στοιχεία θα εξετάζονται προσεκτικά από τις αρμόδιες αρχές.
2. Ενιαίο Μητρώο Ακινήτων (Ε.Μ.Α.)
-
Θα λειτουργήσει το 2026 ως ολοκληρωμένο ηλεκτρονικό σύστημα.
-
Θα συγκεντρώνει πληροφορίες από όλα τα σχετικά μητρώα του Δημοσίου:
-
νομικά, πολεοδομικά, διοικητικά
-
δασικά, φορολογικά, ενεργειακά δεδομένα
-
-
Σκοπός: διαλειτουργικότητα και ψηφιακή διαχείριση ακινήτων.
3. Ψηφιοποίηση και επιτάχυνση διαδικασιών
-
Το Κτηματολόγιο ήδη λειτουργεί ψηφιακά για τις περισσότερες συναλλαγές.
-
Παράδειγμα: Κτηματολογικό Γραφείο Αθηνών
-
Εκκρεμότητες: >52.000 εκκαθαρισμένες
-
Χρόνος ολοκλήρωσης συναλλαγών: μέσα σε λίγες ημέρες αντί για 18 μήνες παλαιότερα.
-
4. Νέες δυνατότητες για πολίτες και επαγγελματίες
-
Υποβολή συμβολαιογραφικών πράξεων μόνο ψηφιακά (εκτός ειδικών περιπτώσεων).
-
Ψηφιακή διαχείριση νομικών πράξεων από δικηγόρους (π.χ. προσημείωση, εξάλειψη εμπράγματων ασφαλειών).
-
Ηλεκτρονική υποβολή δικαστικών πράξεων μέσω δικαστικών επιμελητών.
-
Αιτήσεις για διορθώσεις και πρόδηλα σφάλματα μόνο ψηφιακά.
-
Έρευνα στην κτηματολογική βάση μόνο διαδικτυακά.
-
Έκδοση πιστοποιητικών και αντιγράφων 24/7 ψηφιακά.
-
Χρήση ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου – καμία φυσική κατάθεση εγγράφων.
5. Πληρωμές και καταργήσεις
-
Καταργήθηκαν τα μεγαρόσημα σε αιτήσεις και πιστοποιητικά.
-
Πληρωμές μόνο ηλεκτρονικά (e-banking ή POS).
🔹 Σημασία των αλλαγών
-
Όλα τα στοιχεία συγκεντρώνονται ψηφιακά σε ένα σύστημα, μειώνοντας λάθη και απάτες.
-
Ο πολίτης ή ο επαγγελματίας μπορεί να ολοκληρώνει διαδικασίες γρήγορα, με ασφάλεια και διαφάνεια.
-
Η Ελλάδα προσαρμόζεται σε σύγχρονα διεθνή πρότυπα διαχείρισης ακινήτων.