Κεντρικός ομιλητής στο 4ο Φεστιβάλ Χίου, ήταν ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας, ο οποίος πραγματοποίησε επίσημη επίσκεψη στο νησί.
Ο Απ. Τζιτζικώστας είχε κατ’ ιδίαν συναντήσεις με τον Δήμαρχο Χίου Ιωάννη Μαλαφή και τον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Κώστα Μουτζούρη, ενώ πραγματοποίησε σύσκεψη με τους τουριστικούς φορείς του νησιού και επισκέφθηκε το Κέντρο Έρευνας Μαστίχας.
Στις συναντήσεις του ο Επίτροπος συζήτησε για τα ζητήματα της Χίου, την πρώτη ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό που εκπονεί και πρόκειται να παρουσιάσει στις αρχές του 2026, για τη ναυτιλία και τη νησιωτικότητα «σύμβολο δημιουργικής δύναμης της οποίας» χαρακτήρισε τη Χίο.
«Η Χίος, όπως και κάθε νησί μας, μας θυμίζει κάτι θεμελιώδες: Ότι η Ευρώπη δεν είναι μόνο ηπειρωτική, είναι και θαλάσσια. Και ότι η συνοχή δεν μετριέται σε χιλιόμετρα, αλλά σε πρόσβαση και ευκαιρίες για όλους όπου κι αν ζουν. Όταν επενδύουμε σε ένα νησί, δεν το βοηθάμε, το αναγνωρίζουμε. Αναγνωρίζουμε την προσφορά και τη μοναδικότητά του. Αναγνωρίζουμε τον κομβικό του ρόλο ως σύνορο της Ευρώπης, στην ασφάλεια και την άμυνά μας. Αναγνωρίζουμε το μόχθο και την αξιοπρέπεια των κατοίκων του. Και ουσιαστικά επενδύουμε στην ανάπτυξη και την εξωστρέφεια της Ευρώπης. Γι’ αυτό και προσωπικά θα συνεχίσω μια την ίδια προσήλωση και αποφασιστικότητα να εργάζομαι για μία ευρωπαϊκή πολιτική, που βάζει τη νησιωτικότητα, όχι ως περιφερειακή διάσταση, αλλά ως κορμό των στρατηγικών μας, για μία ευρωπαϊκή ναυτιλία που συνδέει και δημιουργεί ευκαιρίες, για έναν τουρισμό με αξίες, που προστατεύει και αναδεικνύει τόπου και πολιτισμούς μας. Η Χίος είναι παράδειγμα και κίνητρο για να πετύχουμε ακόμα περισσότερα», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Επίτροπος.
Στην ομιλία του ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στις δυο κομβικές ευρωπαϊκές στρατηγικές που εκπονούνται για τα λιμάνια και τη ναυτιλία και στις προτεραιότητες που έχει θέσει ως αρμόδιος Επίτροπος: «Η Χίος έχει διδάξει στην Ευρώπη ότι η ναυτοσύνη δεν είναι μόνο επάγγελμα, είναι τρόπος ζωής, είναι πολιτισμός, είναι ταυτότητα. Είναι η ικανότητα να ταξιδεύεις χωρίς να χάνεις τον προσανατολισμό σου. Να ρισκάρεις χωρίς να χάνεις τις ρίζες σου. Να μεγαλώνεις χωρίς να ξεχνάς ποιος είσαι. Και αυτή η παράδοση, που ξεκινάει από τα βυζαντινά χρόνια, δεν έχει μόνο ιστορική αξία. Είναι ιδιαίτερα κρίσιμη και για το μέλλον της Ευρώπης. Και ήδη, με πολλή δουλειά, συνεργασία και μεθοδικότητα, σχεδιάζουμε δύο πάρα πολύ σημαντικές ευρωπαϊκές στρατηγικές: Τη στρατηγική για τα ευρωπαϊκά λιμάνια, μέσα από τα οποία, πραγματοποιείται το 77% του ευρωπαϊκού εμπορίου με τον υπόλοιπο κόσμο, και το 35% του εμπορίου εντός της Ευρώπης, και τη στρατηγική για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, με τα πλοία στην Ευρωπαϊκή Ένωση να μεταφέρουν περισσότερους από 3,4 δισεκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένης της ενέργειας, και σχεδόν 400 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, δημιουργώντας 400.000 άμεσες θέσεις εργασίας και πολλές περισσότερες έμμεσες. Γίνεται αντιληπτό ότι οι στρατηγικές αυτές είναι πραγματικά κομβικές για το μέλλον και έχουμε διαμορφώσει ξεκάθαρες προτεραιότητες: την ανταγωνιστικότητα, την ασφάλεια, την ενεργειακή και ψηφιακή μετάβαση, ώστε τα λιμάνια μας να γίνουν κόμβοι ενέργειας, logistics και δεδομένων, τη βιωσιμότητα, με πιο καθαρά καύσιμα, καινοτομία και κλιματική ουδετερότητα, και φυσικά τη συνδεσιμότητα και τη συνοχή».
Αναφέρθηκε επίσης σε σημαντικά έργα που υλοποιούνται στη Χίο με ευρωπαϊκούς πόρους και χαρακτήρισε θετικές δυο πρόσφατες πρωτοβουλίες της ΕΕ:
1.Την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον νέο προϋπολογισμό για τις μεταφορές και τις υποδομές, όπου διπλασιάζονται οι συνολικοί πόροι, από τα 25,7 δισ. ευρώ στα 51,5 δισ. ευρώ.
2.Για πρώτη φορά γίνεται ξεχωριστή αναφορά στον προϋπολογισμό για τον τουρισμό ως βασική προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Αυτό δείχνει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση επενδύει εκεί που έχει πραγματικά σημασία, στην καθημερινότητα των πολιτών, στη συνοχή, την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια», υπογράμμισε.
Εκτενή αναφορά πραγματοποίησε ο Επίτροπος στον τουρισμό. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, ο τουρισμός:
-Τα τελευταία χρόνια δημιουργεί ετησίως περισσότερα από 764 δισ. ευρώ σε ακαθάριστη προστιθέμενη αξία στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δηλαδή πάνω από το 5% του ευρωπαϊκού ΑΕΠ.
-Υποστηρίζει πάνω από 20 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, μέσα από 3 εκατομμύρια επιχειρήσεις του κλάδου.
-Στην Ελλάδα συμβάλλει περισσότερα από 26 δισεκατομμύρια ευρώ σε προστιθέμενη αξία και απασχολεί άμεσα ή έμμεσα σχεδόν έναν στους τέσσερις εργαζόμενους.
-Η Ευρώπη παραμένει ο πιο δημοφιλής τουριστικός προορισμός στον κόσμο, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στους πρώτους δέκα τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως και είναι ο πέμπτος προορισμός ανάμεσα στις χώρες τις Ευρώπης.
«Πέρα από τα οικονομικά μεγέθη, σε πείσμα όλων εκείνων που επιδιώκουν το διχασμό, ο τουρισμός ενώνει, φέρνει κοντά ανθρώπους και τόπους, στηρίζει τις τοπικές κοινωνίες και προβάλλει σε όλο τον κόσμο τον τεράστιο πλούτο της ευρωπαϊκής μας κληρονομιάς. Με απλά λόγια, ο τουρισμός είναι καθρέφτης των αξιών μας, του πολιτισμού, της φιλοξενίας, της βιωσιμότητας, της ελευθερίας μετακίνησης», σημείωσε.
Αναφερόμενος στην πρώτη πραγματικά κοινή ευρωπαϊκή στρατηγική για τον τουρισμό, την οποία θα παρουσιάσει στις αρχές του 2026 ανέλυσε τις προτεραιότητες: «Να βρούμε και να διατηρήσουμε την ισορροπία μεταξύ της οικονομικής ανάπτυξης, της ευημερία των τοπικών κοινωνιών και της προστασίας της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς μας. Πρέπει επίσης να αντιμετωπίσουμε τις ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό και να επενδύσουμε στην κατάρτιση. Να στηρίξουμε τις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις στη μετάβασή τους προς τον ψηφιακό και πιο βιώσιμο τρόπο λειτουργίας. Να απλοποιήσουμε την πρόσβαση στη χρηματοδότηση. Να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες και την Τεχνητή Νοημοσύνη. Να δημιουργήσουμε έναν κοινό χώρο δεδομένων για την καλύτερη διαχείριση των τουριστικών ροών. Να προωθήσουμε το ευρωπαϊκό τουριστικό brand. Και να αναδείξουμε νέους τουριστικούς προορισμούς, ώστε τα οφέλη να φτάσουν σε ακόμα περισσότερους».
Ανακοίνωσε επίσης ότι «για πρώτη φορά η στρατηγική που προετοιμάζουμε θα ενσωματώνει τον τουρισμό μαζί με τις μεταφορές γιατί κάθε τουριστική εμπειρία ξεκινάει από το ταξίδι και ο στόχος μας είναι να κάνουμε τα διασυνοριακά ταξίδια, πιο γρήγορα, πιο εύκολα, πιο συνδεδεμένα, με περισσότερες και καλύτερες επιλογές μετακίνησης, με απλούστερη ψηφιακή έκδοση εισιτηρίων και σαφέστερα δικαιώματα επιβατών. Η Ελλάδα και ειδικά τα νησιά μας κατανοούν τη σημασία της συνδεσιμότητας καλύτερα από κάθε άλλη περιοχή της Ευρώπης. Γι’ αυτό και η χώρα μας, με τα εκατοντάδες νησιά είναι μια μοναδική πρόκληση όσο και ευκαιρία για κινητικότητα και τουριστική ανάπτυξη. Προτεραιότητά μας πρέπει να είναι να ενισχύσουμε τη συνδεσιμότητα και να ανοίξουμε δρόμους για οικονομική δραστηριότητα όλο τον χρόνο. Δεν έχουμε πλέον την πολυτέλεια να συνεχίσουμε να ζούμε με τουριστικές σεζόν δύο ή τριών μηνών. Είναι αδιέξοδο λόγω των πολλών και μεγάλων προκλήσεων, όπως η κλιματική αλλαγή, οι περιφερειακές αναταραχές, οι συχνότερες οικονομικές αναταράξεις. Πρέπει ο τουρισμός στην Ελλάδα και την Ευρώπη να επεκταθεί και χρονικά και γεωγραφικά. Από τους πιο γνωστούς τουριστικούς προορισμούς, στις λιγότερο προβεβλημένες περιοχές, και από τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, στο φθινόπωρο, την άνοιξη, ακόμα και τον χειμώνα. Και η Χίος μπορεί να γίνει μοντέλο τουρισμού τεσσάρων εποχών. Με πολιτιστικές εκδηλώσεις, γαστρονομικές διαδρομές και βιωματικές εμπειρίες. Γιατί, ο επισκέπτης σήμερα αναζητά την αυθεντικότητα, την τοπική φιλοξενία, την τοπική γεύση, την τοπική εμπειρία. Και θέλει να ξέρει ότι η παρουσία του δεν βλάπτει αλλά ενισχύει έναν τόπο. Μόνο έτσι θα πετύχουμε τον ισορροπημένο τουρισμό, τις ισορροπημένες τουριστικές ροές, στη διαχείριση των οποίων κομβικό ρόλο θα έχουν στη στρατηγική μας οι Περιφέρειες και οι Δήμοι».