Ως πεδίο διακομματικής συναίνεσης παρουσίασε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τη μεταρρύθμιση για το νέο Λύκειο και το Εθνικό Απολυτήριο, καλώντας όλα τα κόμματα να καταθέσουν προτάσεις στον Εθνικό Διάλογο που ξεκινά το Υπουργείο Παιδείας υπό την ηγεσία της Σοφίας Ζαχαράκη.
Με εμφανή διάθεση συνεργασίας, ο πρωθυπουργός τόνισε ότι «πρέπει να μπορούμε κάπου να συναντιόμαστε», χαρακτηρίζοντας «πολιτικό καθήκον» την πρόσκληση σε διάλογο. Επικαλέστηκε μάλιστα τη ρήση του Παύλου Μπακογιάννη πως «αν γκρεμίζονται οι γέφυρες, τότε κανείς δεν θα μπορεί να γυρίσει πίσω».
Η μεταρρύθμιση αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν στη Γ΄ Γυμνασίου από τη νέα σχολική χρονιά, ώστε το νέο σύστημα να εφαρμοστεί σταδιακά από το 2029–2030. Έτσι, οι σημερινοί μαθητές του Λυκείου δεν θα επηρεαστούν.
Οι στόχοι της μεταρρύθμισης
Με το Εθνικό Απολυτήριο το Λύκειο αποκτά και πάλι τον αυτόνομο παιδαγωγικό του ρόλο, μετατοπίζοντας το βάρος από την αποστήθιση και τις συνεχείς εξετάσεις στη συνεπή μαθητική πορεία και την ουσιαστική αξιολόγηση.
Σύμφωνα με την Υπουργό Παιδείας, το νέο σύστημα θα:
-
ενισχύσει την αξιοπιστία των εξετάσεων,
-
διαφυλάξει την κοινωνική διάσταση της διαδικασίας και
-
προσφέρει ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με περιορισμό ανισοτήτων και ενίσχυση της διαφάνειας.
Πυλώνες και αποδέκτες
Η μεταρρύθμιση αφορά κάθε χρόνο 230.000 μαθητές, 23.500 εκπαιδευτικούς και χιλιάδες οικογένειες. Στηρίζεται σε τρεις βασικούς πυλώνες:
-
Εμπιστοσύνη στο Λύκειο ως αυτόνομη μορφωτική βαθμίδα.
-
Δίκαιη και διαφανής αξιολόγηση των μαθητών.
-
Ομαλή μετάβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η Σοφία Ζαχαράκη υπογράμμισε ότι το ελληνικό μοντέλο θα εμπνευστεί από διεθνή παραδείγματα όπως το Matura, το Abitur και το Baccalauréat, αλλά θα προσαρμοστεί στις εθνικές ιδιαιτερότητες.
Η μετάβαση στο νέο σύστημα
Για την ομαλή εφαρμογή, το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει σταδιακές παρεμβάσεις που περιλαμβάνουν:
-
νέα Προγράμματα Σπουδών,
-
επιμόρφωση εκπαιδευτικών,
-
καθιέρωση προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων σε όλες τις τάξεις,
-
ενισχυμένη Τράπεζα Θεμάτων,
-
εσωτερικά και εξωτερικά εργαλεία εποπτείας και
-
πιστοποίηση ξένων γλωσσών εντός σχολείου.
Παράλληλα, προβλέπονται μέτρα για τη μείωση του άγχους των εξετάσεων, ιδίως για μαθήτριες και μαθητές από ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, ώστε το Εθνικό Απολυτήριο να λειτουργεί ως εργαλείο μάθησης και όχι ως πηγή πίεσης.