Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Today Press
Τις πολλές και σοβαρές ιδιαιτερότητες του Δήμου Περάματος, πάνω στις οποίες εργάζεται η δημοτική του αρχή περιγράφει στη συνέντευξη του στην Today Press, ο δήμαρχος της πόλης, κ. Γιάννης Λαγουδάκος.
Έχοντας, την σπάνια ευκαιρία να επιστρέψει στο τιμόνι του δήμου μετά από 17 χρόνια ο κ. Λαγουδάκο απαντά για αυτή την επιστροφή αλλά κυρίως για το τι να περιμένουν οι κάτοικοι στο επόμενο διάστημα. Επίσης, κάνει ειδική αναφορά για την καλή συνεργασία που υπάρχει με την Περιφέρεια ώστε να αντιμετωπιστούν τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη.
Κύριε δήμαρχε, πως ήταν η επιστροφή μετά από 17 χρόνια στον δημαρχιακό θώκο του Περάματος;
Το Πέραμα το αναλάβαμε για δεύτερη φορά στο τιμόνι της δημοτικής αρχής με μεσοδιάστημα 17 ετών. Σε αυτά τα χρόνια πολλά δεν έγιναν και η στασιμότητα επέτρεψε στην πόλη να βουλιάζει σε μία υποβάθμιση για την οποία εμείς με πείσμα δεσμευτήκαμε ότι θα την αντιστρέψουμε. Όπως γνωρίζετε, το Πέραμα χαρακτηρίζεται από την ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, που καταλαμβάνει την ακτογραμμή του Κάτω Περάματος, και υπάρχει και το Άνω Πέραμα, το οποίο κατελήφθη επί σειρά δεκαετιών από παράνομα κτίσματα με επικίνδυνα ανεξέλεγκτη δόμηση.
Παρατηρούμε να πραγματοποιείτε σημαντικές παρεμβάσεις στο Δήμο Περάματος από τη στιγμή που αναλάβατε ξανά το τιμόνι του δήμου. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας;
Οι προτεραιότητες μας για τον εκσυγχρονισμό και ανάπλαση της πόλης συνοψίζονται σε δύο. Πρώτον, στην ισότιμη ανάπτυξη του Άνω και του Κάτω Περάματος. Έχω υποσχεθεί ότι η παραγγούπολη μετατρέπεται επί των ημερών μας σε σύγχρονη αστική πόλη. Από τη πρώτη ημέρα της ανάληψης των καθηκόντων μας στην παρούσα θητεία, ξεκινήσαμε να υλοποιούμε διανοίξεις δρόμων, που ειδικά στο Άνω Πέραμα απαιτούν εκβραχισμό, δημιουργούμε υποδομές, όπως το αποχετευτικό σύστημα, λαμβάνουμε ειδικά μέτρα για την ολισθηρότητα της κατηφορικής μορφολογίας του εδάφους, δημιουργούμε θέσεις πάρκινγκ, και προχωρούμε σε γκρέμισμα αυθαίρετων κτισμάτων όπου χρειαστεί, σε συνεννόηση με τους ιδιοκτήτες.
Παράλληλα δίνουμε έμφαση στους χώρους πρασίνου, ακόμη και σε μικρά πάρκα τσέπης για τα οποία βρίσκουμε τρόπο να χρηματοδοτηθούν ακόμη και με ιδιωτικές χορηγίες, διεξάγουμε διαγωνισμούς και δημοπρατήσεις.
Όσον αφορά στην αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων;
Δεν σταματάμε να αξιοποιούμε χρηματοδοτικά εργαλεία. Σπεύδουμε, με την συνεργασία των υπηρεσιών μας ώστε να εξασφαλίζουμε τις χρηματοδοτήσεις του ΕΣΠΑ, του Πράσινου Ταμείου και όλων των προγραμμάτων που εξαγγέλλονται από τα Υπουργεία, και σε αυτό οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ στην καλή συνεργασία και την αξιοσύνη των υπαλλήλων και διευθύνσεων. Ταυτόχρονα αλλάζουμε την εικόνα αλλά και τη λειτουργικότητα της ζωής των Περαματιωτών. Όσο κι αν ακούγεται μεγαλεπίβολο, η ευζωία είναι ένα στοίχημα, το οποίο με σύστημα και σχέδιο, πιστεύω ότι θα κερδίσουμε να προσδώσουμε στην πολύπαθη καθημερινότητα του Περάματος. Ένα παράδειγμα είναι το μεγάλο αστικό πάρκο που δημιουργείται στο δυτικό άκρο της πόλης. Ακόμα όμως και τα μεγάλα κονδύλια που διαθέτουμε για τα αδέσποτα, τοποθετώντας παντού σπιτάκια και καθαρίζοντας τους δημόσιους χώρους από την ασυδοσία, κάνουν τη διαφορά. Κυρίαρχη προτεραιότητα αποτελεί ο φωτισμός, με φώτα led ώστε να φωταγωγηθεί, κατά το δυνατόν κάθε γωνιά στο Άνω και Κάτω Πέραμα.
Πριν και μετά από κάθε παρέμβαση, η συνεχής συνεργασία με τους πολίτες, ώστε να αφουγκραζόμαστε, να ακούμε και να απαντάμε στα αιτήματά τους, αποτελεί τον κοινό παρονομαστή.
Προχωρήσατε ακόμα και σε κινητοποιήσεις για το κυκλοφοριακό βάρος που αντιμετωπίζει η πόλη λόγω του πορθμείου για τη Σαλαμίνα. Πήρατε τις απαντήσεις που επιθυμούσατε από τους αρμόδιους;
Πράγματι, τον Μάιο «κλείσαμε» συμβολικά την πόλη, με στόχο να δοθεί τέλος στην κυκλοφοριακή ασφυξία που ταλαιπωρεί καθημερινά τους δεκάδες χιλιάδες δημότες και διερχόμενους, και απειλεί την ασφάλεια των κατοίκων. Ο κάθε δημότης ή οδηγός που διασχίζει το Πέραμα υφίσταται στις ώρες αιχμής το, αναπόφευκτο με τα νυν δεδομένα, αδιανόητο μποτιλιάρισμα, και μένει εκτεθειμένος στα εύφλεκτα υλικά που είναι συγκεντρωμένα στο ναύσταθμο του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και στα υγρά καύσιμα της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή ατυχήματος δεν έχει σχεδιασθεί, ούτε υλοποιηθεί οδός διαφυγής. Τα αιτήματα μας είναι συγκεκριμένα. Να ανοίξει ο περιφερειακός του ναυστάθμου που βγαίνει στη λεωφόρο Σχιστού- Σκαραμαγκά, να φτιαχτεί ο δεύτερος δρόμος του Άνω Περάματος με έξοδο προς τη λεωφόρο Σχιστού, να επεκταθεί το μετρό και στο Πέραμα. Πράγματι, εισακουστήκαμε κατ αρχήν, από το Νίκο Χαρδαλιά και έχει προχωρήσει από την Περιφέρεια Αττικής η μεγάλη δημοπράτηση που θα δώσει λύση στη διάνοιξη του κόμβου διαφυγής.
Αν έπρεπε να επιλέξετε τρεις παρεμβάσεις που χρειάζεται να γίνουν στο Πέραμα μέχρι το τέλος της τρέχουσας δημοτικής περιόδου ποιες θα ήταν;
Οι δύο πρώτες παρεμβάσεις που επείγουν, και θέτω σε άμεση προτεραιότητα, είναι η έξοδος κινδύνου από την πόλη, όπως προαναφέραμε, με σχέδιο και οδούς ασφαλούς εκκένωσης για οποιαδήποτε ατύχημα η έκτακτη ανάγκη, καθώς και η πρωτογενής ιατρική κάλυψη για τους δημότες. Το ΙΚΑ υπολειτουργεί, και το πλησιέστερο Κέντρο Πρώτων Βοηθειών είναι σε άλλο δήμο, σε μία πόλη με 50.000 κατοίκους, 10.000 εργαζόμενους στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και με 10 εκατομμύρια διερχόμενους ετησίως από και προς το Πορθμείο της Σαλαμίνας. Είναι αλήθεια ότι ο Περιφερειάρχης Αττικής έκανε, με εγρήγορση, δεκτό το αίτημά μας για να επαναλειτουργήσει ο ιατρικός σταθμός πρώτων βοηθειών στο δυτικό άκρο, τουλάχιστον για τους εργαζόμενους της Ν.Ε.Ζ., και ενέταξε το έργο στα 240 έργα της Περιφέρειας Μείζονος Σημασίας, με άμεση ανταπόκριση. Είμαστε ικανοποιημένοι που μαζί με τη μεγάλη ανάπλαση του δυτικού άκρου θα λειτουργήσει, αν μη τι άλλο, ο σταθμός πρώτων βοηθειών, με στελέχωση τέτοια, ελπίζουμε, ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί σε κάποιες ανάγκες. Όμως η πρωτογενής ιατρική κάλυψη για όλο το λαό του Περάματος παραμένει μείζον θέμα, ειδικά κατά τις ώρες αιχμής που το κυκλοφοριακό αποκλείει την επείγουσα ιατρική μετάβαση στο πλησιέστερο εφημερεύον νοσοκομείο της Αττικης, αν δεν υπάρχει ασθενοφόρο. Τρίτη προτεραιότητα που θα επέλεγα για την υλοποίηση της, είναι το δημοτικό κολυμβητήριο «Γιώργος Κασιμάτης», για το οποίο διεκδικώ την επαναλειτουργία του από την πρώτη μου θητεία ως δήμαρχος στο Πέραμα προ 17 ετών. Ήταν αυστηρή προεκλογική μου δέσμευση και αυτή τη φορά, και όντως έχουμε προχωρήσει στη διαδικασία επισκευής και επαναλειτουργίας του κολυμβητηρίου, σε συνεργασία με την εταιρεία Technathlon του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, υπό την εποπτεία του Κοσμήτορα, κ. Κυπραίου.
Γενικότερα ποια θα λέγατε ότι είναι συνοπτικά τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο θεσμός της αυτοδιοίκησης στη χώρα μας;
Η απαξίωση της Αυτοδιοίκησης με δημάρχους χωρίς συντάξεις, χωρίς καν ένσημα, και δεύτερον ο οικονομικός εξευτελισμός από την κεντρική εξουσία, καθώς αυτά που μας χρωστάνε δεν μας τα δίνουν εδώ και δεκαετίες. Ως τρίτο θα έθετα την επείγουσα ανάγκη μετεξέλιξης της τοπικής Aυτοδιοίκησης: Aπό «βλαχοδήμαχοι» δηλαδή, που η κεντρική εξουσία μας πασάρει όλη τη λάτρα της καθημερινότητας και καλούμαστε να φέρουμε και την παραμικρή λεπτομέρεια εις πέρας, υπερβαίνοντας ατέλειωτες γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού πρέπει να εξελιχθεί σε σύγχρονη, με την ενίσχυση της ψηφιακής διακυβέρνησης με προσλήψεις του θεσμού. Και βέβαια με την εξάλειψη της γραφειοκρατίας στις αποφάσεις.
Γιάννης Λαγουδάκος για ΟΤΑ ΕΧΡΟ 2026
«Παρακολουθώ με πολύ ενδιαφέρον κάθε τι νέο που αφορά στην αυτοδιοίκηση»
Κύριε δήμαρχε, η έκθεση ΟΤΑ EXPO επιστρέφει το 2026. Τι σημαίνουν τέτοιες πρωτοβουλίες για την Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Η αλήθεια είναι πως οι υποχρεώσεις μου στο δήμο είναι τόσες πολλές και χρονικά ασφυκτικές που δεν έχουμε εστιάσει σε αυτούς τους τομείς. Γενικά παρακολουθώ με πολύ ενδιαφέρον κάθε τι νέο που αφορά στην αυτοδιοίκηση και θα μπορούσε να λειτουργήσει προς όφελος των πολιτών του Περάματος.