Η Ελληνική ναυτιλία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή μιας ενδεχόμενης ενεργειακής και γεωπολιτικής κρίσης, καθώς η σύγκρουση Ισραήλ – Ιράν φέρνει ξανά το Στενό του Ορμούζ στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος. Η πιθανότητα στρατιωτικού αποκλεισμού της πιο νευραλγικής θαλάσσιας οδού του πλανήτη πυροδοτεί ανησυχίες για αλυσιδωτές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία, το κόστος μεταφοράς και την ενεργειακή ασφάλεια.
271 ελληνικών συμφερόντων πλοία σε ζώνη υψηλού κινδύνου
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία:
-
199 ελληνόκτητα πλοία βρίσκονται ήδη στον Περσικό Κόλπο
-
72 πλοία διαπλέουν το στενό του Ορμούζ
-
Μόλις 35 φέρουν την ελληνική σημαία, περιορίζοντας τη δυνατότητα άμεσης παρέμβασης από το ελληνικό κράτος
Το πρώτο τρίμηνο του 2025, πάνω από 1.200 ελληνόκτητα πλοία πέρασαν από την περιοχή, επιβεβαιώνοντας τον κομβικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας στο παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα.
Ραγδαία αύξηση ναύλων και ασφαλίστρων
Η κλιμάκωση στην περιοχή έχει ήδη πυροδοτήσει αύξηση των ναύλων:
-
Οι VLCC (Very Large Crude Carriers) από τον Περσικό προς την Ασία καταγράφουν αύξηση άνω του 25%
-
Η ημερήσια ναύλωση VLCC από τον Κόλπο της Κίνας εκτινάχθηκε από 19.998 δολάρια σε πάνω από 47.600 δολάρια
Την ίδια στιγμή, οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν εκτοξεύσει τα ασφάλιστρα «κινδύνου πολέμου» έως και 60%, μετακυλίοντας το κόστος μεταφοράς σε εμπορικές συμφωνίες και, τελικά, στους καταναλωτές.
Η ελληνική ναυτιλία σε σταυροδρόμι
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, προειδοποιεί:
«Μια στρατιωτική κλιμάκωση στο Ορμούζ θα μπορούσε να κλείσει την κρίσιμη αυτή δίοδο, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη διεθνή αγορά και για την ελληνική ναυτιλία».
Αναλυτές τονίζουν πως η αβεβαιότητα έχει ήδη προκαλέσει επιφυλακτικότητα στη φόρτωση και αύξηση του ρίσκου για τα πλοία που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, με αρκετές εταιρείες να εξετάζουν εναλλακτικά δρομολόγια ή να ζητούν ένοπλη συνοδεία.
Container ships: Προσωρινή αντοχή, αλλά με ημερομηνία λήξης
Παρά τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, λόγω αναπροσαρμογών από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, ενδεχόμενο αποκλεισμού του Ορμούζ θα προκαλέσει ντόμινο καθυστερήσεων και ανατροπών στη διεθνή αλυσίδα εφοδιασμού. Υπενθυμίζεται ότι 20-30 container ships διέρχονται καθημερινά από την περιοχή.
Παγκόσμιες συνέπειες – Ελληνικά συμφέροντα στην πρώτη γραμμή
Η ναυτιλιακή υπερδύναμη της Ελλάδας, με στόλο που μεταφέρει πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορίου, είναι άμεσα εκτεθειμένη σε μια ενδεχόμενη κρίση στον Περσικό Κόλπο. Το Στενό του Ορμούζ παραμένει ο πιο κρίσιμος ενεργειακός κόμβος του πλανήτη, και η ασφάλεια της διέλευσης αποτελεί όρο επιβίωσης για τις ναυτιλιακές αγορές και τα εθνικά συμφέροντα.
Το στοίχημα για την επόμενη μέρα
Η Αθήνα, οι εφοπλιστικοί οργανισμοί και οι διεθνείς θεσμοί καλούνται να κινηθούν προληπτικά, με σχέδια ασφάλειας, συντονισμό και διπλωματική πίεση για τη διατήρηση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας. Η γεωπολιτική αστάθεια του Ορμούζ δεν αφορά μόνο το πετρέλαιο — αφορά την οικονομική σταθερότητα της Ελλάδας και τον παγκόσμιο εφοδιασμό.
Το Στενό του Ορμούζ μπορεί να είναι μακριά στον χάρτη, αλλά σήμερα βρίσκεται στην καρδιά της ελληνικής ναυτιλίας – και όλων όσοι εξαρτώνται από αυτή.