Μπορεί η αντίδραση της ΕΕ στους νέους δασμούς του Ντόναλντ Τραμπ να μην φτάνει σε τόνους τις ρητορικές εξάρσεις της Ουάσιγκτον, ωστόσο είναι κομμένη και ραμμένη για να πονέσει εκεί που πρέπει: στη βάση των ψηφοφόρων του Ρεπουμπλικανού πρώην προέδρου.
Μετά την ενεργοποίηση του δεύτερου κύματος δασμών του Τραμπ – που φτάνει το 104% στην Κίνα και επηρεάζει δεκάδες χώρες – η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχωρά σε αντίποινα που αναμένεται να πλήξουν εισαγωγές αξίας έως και 13,5 δισ. δολαρίων, στοχεύοντας κυρίως προϊόντα από πολιτείες υπό ρεπουμπλικανικό έλεγχο.
Στη λίστα τα… πάντα: από σόγια και βόειο κρέας μέχρι παγωτό και παπιγιόν
Η λίστα-φωτιά που ενέκριναν σήμερα τα κράτη μέλη της ΕΕ περιλαμβάνει ευρύ φάσμα αμερικανικών προϊόντων: από αγροτικά (σόγια, κρέας, καπνό, πορτοκαλοχυμό) και βιομηχανικά (χάλυβας, πολυαιθυλένιο) μέχρι πιο «ειδικά» αγαθά, όπως παγωτά από την Αριζόνα, ηλεκτρικές κουβέρτες από την Αλαμπάμα, γραβάτες από τη Φλόριντα και πλυντήρια από το Ουισκόνσιν.
Πρόκειται για προϊόντα που φεύγουν κατά κύριο λόγο από πολιτείες με ρεπουμπλικανική πλειοψηφία και που πλέον θα υπόκεινται σε δασμούς 25%, σε τρεις φάσεις:
-
Από 15 Απριλίου: Κράνμπερι και πορτοκαλοχυμοί
-
Από 16 Μαΐου: Χάλυβας, κρέας, λευκή σοκολάτα
-
Από 1 Δεκεμβρίου: Σόγια και αμύγδαλα
Η σόγια στο στόχαστρο: Πολιτικό και οικονομικό μήνυμα
Ξεχωριστή θέση στο ευρωπαϊκό πακέτο έχει η σόγια, προϊόν-σύμβολο για τις ΗΠΑ, καθώς το 82,5% των εξαγωγών της προς την ΕΕ προέρχεται από τη Λουιζιάνα, πατρίδα του Ρεπουμπλικανού προέδρου της Βουλής, Μάικ Τζόνσον. Η επιλογή δεν είναι τυχαία: πλήττει καίρια έναν ήδη επιβαρυμένο τομέα, που δέχεται πιέσεις από Κίνα, παγκόσμιο ανταγωνισμό και πτώση τιμών.
ΗΠΑ vs. ΕΕ: Ο εμπορικός πόλεμος παίρνει φωτιά
Με τον Τραμπ να συνεχίζει αμετακίνητος την επιθετική του πολιτική, παρά τις προειδοποιήσεις ακόμα και από αμερικανικά εμπορικά επιμελητήρια, οι Βρυξέλλες φαίνεται πως παίζουν ένα ψυχρό αλλά μεθοδικό παιχνίδι αντίποινων. Το μπέρμπον μπορεί να «σώθηκε» τελευταία στιγμή λόγω παρεμβάσεων Γαλλίας και Ιρλανδίας, ωστόσο οι υπόλοιπες κατηγορίες προϊόντων φέρνουν ξεκάθαρο μήνυμα:
Η Ευρώπη δεν θα μείνει αμέτοχη, και μπορεί να απαντήσει με ακρίβεια… και πονηριά.