Δημοσιεύτηκε στην ψηφιακή εφημερίδα Ipaper
Συνέντευξη του Νίκου Χούντρη
Απαράμιλλες φυσικές ομορφιές, Πολιτισμός, Γαστρονομία, Αυθεντικότητα, Φιλοξενία. Πέρα από τον ήλιο και την θάλασσα, η χώρα μας, έχει όλα τα «συστατικά» που χρειάζονται για να γίνει τουριστικός προορισμός 12 μήνες τον χρόνο.
Ο Νίκος Χούντρης, διευθυντής του ταξιδιωτικού portal web-greece.gr, «χτενίζει» εδώ και χρόνια όλη την Ελλάδα και καταθέτει τις δικές του προτάσεις για έναν τουρισμό χωρίς εποχικότητες.
Υπάρχουν στοιχεία που να δείχνουν ότι διευρύνεται η τουριστική περίοδος στην Ελλάδα;
Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, όταν μιλούσαμε για τουρισμό στην Ελλάδα, όλοι σκεφτόμασταν το καλοκαίρι: ήλιος, θάλασσα, νησιά, ξαπλώστρες και τουρίστες με σαγιονάρες. Η εικόνα όμως πλέον είναι διαφορετική. Το προφίλ του σύγχρονου ταξιδιώτη έχει αλλάξει. Δεν ψάχνει απλώς μια ξαπλώστρα, αλλά αναζητά εμπειρίες – θέλει να περπατήσει σε μονοπάτια, να φάει παραδοσιακά πιάτα σε χωριά, να ζήσει τον τόπο, όπως τον ζουν οι ντόπιοι. Κι αυτό μπορεί, να το κάνει φυσικά όλες τις εποχές του χρόνου και την Άνοιξη και το Φθινόπωρο. Ειδικά αυτές τις δυο εποχές, οι θερμοκρασίες είναι ευχάριστες, ιδανικές για εξερευνήσεις, χωρίς τον καύσωνα και τον συνωστισμό του Ιουλίου και του Αυγούστου. Άνοιξη και Φθινόπωρο, είναι πλέον δυο ξεχωριστές σεζόν, η καθεμιά με τη δική της ταυτότητα και ρυθμό. Και αυτή δεν είναι απλά μια αίσθηση, αλλά επιβεβαιώνεται από επίσημα στοιχεία.
Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, σχεδόν ένας στους τρεις επισκέπτες το 2023 ήρθε στην Ελλάδα μέσα στο φθινόπωρο, δηλαδή Σεπτέμβριο και Οκτώβριο. Και όχι μόνο ήρθαν, αλλά ξόδεψαν και περισσότερα ανά άτομο, ειδικά σε εναλλακτικές δραστηριότητες: οινογευσίες, πεζοπορίες, τοπική γαστρονομία. Το φθινόπωρο πλέον δεν είναι απλώς «η ουρά του καλοκαιριού» — είναι προορισμός από μόνο του.
Και αυτό δεν αφορά μόνο τα νησιά. Περιοχές όπως η Πελοπόννησος, η Ήπειρος, τα Ζαγοροχώρια, ακόμα και η Αττική παρουσιάζουν αξιοσημείωτη κίνηση μέχρι και τον Νοέμβριο. Η Τράπεζα της Ελλάδος κατέγραψε τον Οκτώβριο του 2023 ως έναν από τους πιο επικερδείς μήνες για τον τουρισμό, υψηλότερο ακόμα και από τον Ιούνιο. Τα οικονομικότερα αεροπορικά εισιτήρια και καταλύματα, σε συνδυασμό με τις ιδανικές καιρικές συνθήκες καθιστούν την Ελλάδα, ιδανικό προορισμό για τον Ευρωπαίο που θέλει να κάνει μία μικρή απόδραση χωρίς υπερβολές.
Σε ποιο βαθμό οι τουρίστες είναι διατεθειμένοι να επισκέπτονται τη χώρα εκτός της καλοκαιρινής περιόδου;
Έρευνες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ταξιδιών δείχνουν ότι σχεδόν το 42% των ταξιδιωτών προτιμά να ταξιδεύει εκτός της υψηλής σεζόν — και μάλιστα συνειδητά. Θέλουν λιγότερο κόσμο, αυθεντικότερες εμπειρίες και καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής.
Ειδικά οι ταξιδιώτες ηλικίας 35-55, αλλά και οι λεγόμενοι ψηφιακοί νομάδες, δηλαδή άνθρωποι που δουλεύουν από όπου κι αν βρίσκονται, βλέπουν την Ελλάδα ως ιδανικό μέρος για φθινοπωρινή απόδραση ή ακόμα και για μεγαλύτερη παραμονή. Ήλιος, κουλτούρα, φαγητό, και – γιατί όχι – ένα γραφείο με θέα το Αιγαίο. Επιπλέον, η Αθήνα, είναι ένας μοναδικός city break προορισμός, για όλο τον χρόνο. Συνδυάζει το απόλυτο ταξίδι στην ιστορία, τον πολιτισμό, τις αυθεντικές γεύσεις, τη νυχτερινή ζωή, τις μοντέρνες εμπειρίες.
Με ποιους τρόπους μπορεί να αναπτυχθεί περισσότερο το τουριστικό προϊόν; Με ποια στρατηγική θα μπορούσε η Ελλάδα να έχει τουρισμό λιγότερο εξαρτημένο από τις εποχικότητες;
Η χώρα μας έχει όλες τις προϋποθέσεις να γίνει τουριστικός προορισμός 12 μήνες τον χρόνο, μέσα από τα παρακάτω εργαλεία:
- Επένδυση στον θεματικό τουρισμό και τις εμπειρίες: Η Ελλάδα έχει τεράστιο πλούτο σε πολιτισμό, φύση και τοπικά προϊόντα. Οι ήπιες καιρικές συνθήκες μπορούν να συνδυαστούν με τον θεματικό τουρισμό, για παράδειγμα τον οινοτουρισμό, ή τον πεζοπορικό, ή τον γαστρονομικό, καθώς όλοι αυτοί οι τομείς, αποτελούν μοναδικά εργαλεία βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης.
- Προσαρμογή τουριστικών υποδομών:Χρειαζόμαστε καταλύματα που θα λειτουργούν εκτός θερινής σεζόν, καλύτερες μεταφορές και επαγγελματίες εκπαιδευμένους να υποδέχονται ταξιδιώτες όλο το χρόνο. Απαραίτητη είναι ακόμα η συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, ώστε οι πολιτιστικές εκδηλώσεις και οι δραστηριότητες τους να έχουν εξωστρέφεια και προβολή.
- Έξυπνη προβολή: Να δημιουργούμε, έγκαιρα, στοχευμένες καμπάνιες, μικρών αποδράσεων σε μη προβεβλημένους προορισμούς, για παράδειγμα « Φθινοπωρινά Σαββατοκύριακα στην Ήπειρο» ή «Άνοιξη στην Αρκαδία». Επιπλέον, με την αξιοποίηση των influencers, οι Δήμοι και οι τουριστικοί οργανισμοί μπορούν να φτάσουν εκεί όπου δεν φτάνει κανένα παραδοσιακό μέσο. Οι αυθεντικές εμπειρίες τους, μπορούν να δημιουργήσουν άμεση επιθυμία για ταξίδι, ενώ το περιεχόμενο που παράγουν παραμένει διαθέσιμο για πολύ καιρό, λειτουργώντας σαν την ιδανικότερη ψηφιακή βιτρίνα για επισκέπτες από όλον τον κόσμο.
4. Έθιμα – Τοπικές κοινότητες: Κάθε τόπος πρέπει να επενδύσει στην ξεχωριστή του ταυτότητα. Τα έθιμα, τα πανηγύρια, οι πολιτιστικές εκδηλώσεις και οι γιορτές, αποτελούν μοναδικές αυθεντικές εμπειρίες για τον επισκέπτη, επομένως, ευκαιρία, για τουριστική ανάπτυξη, φιλοξενία και κίνητρο για ταξίδια εκτός της καλοκαιρινής σεζόν.